Kontroll og Forbedring i Praksis
Administrasjon omfatter kontroll og forbedring i den daglige driften.
Gode vaner er en forutsetning for suksess. I en organisasjon er gode vaner ensbetydende med rutiner.
I en kompleks og kravbasert hverdag er det avgjørende å ha styringssystem som beskriver rutiner, ansvar, og myndighet.
KOPILOT kan være foretakets motor for etterlevelse, forbedring og fremdrift.

Drift av styringssystemer
Foretakets organisasjon skal sikre at styringssystemene fungerer som de skal – hver dag.
Dette inkluderer bla.:
- Systematisk drift og vedlikehold
- Dokumentstyring og versjonskontroll
- Publisering og opplæring
- Registreringer fra daglig drift
- Interne revisjoner og kartlegginger
KOPILOT kan være foretakets ekstra ressurs på drift av styringssystemer
Oppfølging av rutiner
Rutinene er virksomhetens ryggrad. Foretakets organisasjon følger opp at de etterleves, og gir ledelsen innsikt i hvor det fungerer – og hvor det må forbedres. Dette krever registreringer fra daglig drift.
Oppfølging av rutiner inkluderer bla.:
- Internkontroll og revisjoner
- Avviksregistrering og rapportering
- Kontinuerlig forbedringsarbeid
KOPILOT kan være foretakets ekstra ressurs på oppfølging av rutiner
Tiltaksplaner – fra ord til handling
Gjennom oppfølging av rutiner skaffer organisasjonen seg innsikt i hva som må forbedres. Dette settes inn i tiltaksplaner.
Foretakets organisasjon følger opp tiltaksplaner med tydelig ansvar, frister og fremdrift. Opprettelse og prioritering av tiltak
KOPILOT kan være foretakets ekstra ressurs og pådriver for opprettelse, vedlikehold og etterlevelse av tiltaksplaner
Korrigerende og forebyggende tiltak
Når noe går galt – eller kan gå galt – handler det om å respondere. Foretaket har prosesser for å identifisere, analysere og iverksette tiltak som både retter opp og forebygger.
KOPILOT kan være foretakets ekstra ressurs på:
- Analyse av årsak og konsekvens
- Spesifisering av tiltak
- Iverksetting og dokumentasjon av tiltak
- Evaluering av effekt og lukking